“ANITIN BAKIMSIZ OLMASI BÜYÜK BİR SAYGISIZLIKTIR”

Edirne’nin yetiştirdiği dünya çapında üne sahip olan heykeltıraş İlhan Koman için yapılan anıtın bakımsızlığı vatandaşların tepkisine neden oluyor.

“ANITIN BAKIMSIZ OLMASI BÜYÜK BİR SAYGISIZLIKTIR”

Edirne’nin yetiştirdiği dünya çapında üne sahip olan heykeltıraş İlhan Koman için yapılan anıtın bakımsızlığı vatandaşların tepkisine neden oluyor.

Emre SEDEF
Emre SEDEF
29 Ekim 2018 Pazartesi 08:23
“ANITIN BAKIMSIZ OLMASI BÜYÜK BİR SAYGISIZLIKTIR”

Edirne'nin yetiştirdiği dünya çapında sanatçıların başında gelen ünlü heykeltıraş İlhan Koman'ın anıtının bakımsız hali vatandaşların ve sanatseverlerin tepkisini çekiyor.

 Edirne adını dünyaya duyurmuş bir heykeltıraş olan İlhan Koman’ın anıtının çevre düzenlemesinin yapılması gerektiğini belirten vatandaşlar, “Edirne’ye sayısız katkısı olmuş ve Edirne adını dünyaya duyurmuş bir sanatçıya Edirne’mizin sahip çıkması lazım. Ancak görülüyor ki Edirne’miz kendi yetiştirdiği sanatçıya hak ettiği saygıyı gösteremiyor. İlhan Koman anıtının bu kadar bakımsız olması, Koman’a büyük bir saygısızlıktır. Yetkililerden gerekeni yapmalarını talep ediyoruz.” Dediler.

İLHAN KOMAN KİMDİR?

Dünya çapında üne sahip olan İlhan Koman maalesef kendi ülkesinde yeterince tanınmıyor. 1921 yılında Edirne'de doğan İlhan Koman, 1941 yılında İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi'ne girdi. Resim bölümünde başlayan eğitim hayatında bir yıl sonra aldığı karar ile heykeltraş olmak üzere bölümünü değiştirdi. Belling'in öğrencisi olarak 1945 yılında mezun oldu. Yetenekleri ve yaratıcılığı ile o kadar dikkat çekiyordu ki; 1947-50 arasında Fransa'da Academie Julian ve l'Ecole du Louvre, kapılarını İlhan Koman için açtı. İlk sergisini Paris'te açan İlhan Koman, mutlu ve başarılı olmasına rağmen vatan hasreti daha baskın gelince İstanbul'a geri dönerek, 1958′e kadar İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi'nde öğretim üyeliği yaptı.
SES GETİREN ÇALIŞMALARI
Heykellerin ve heykeltıraşların ülkemizde rağbet görmediği o yıllarda İlhan Koman, ellerindeki yaratıcılığı, beyninde dönen projeleri ile aradığını bulamamıştı. Mesleği için İsveç'e yerleşmeye karar verdi. 1967′de Stockholm Uygulamalı Sanatlar Yüksek Okulu'na öğretim üyesi olarak görev yapmaya başladı. Yeni geometrik türevler ve yel değirmenleri gibi yaptığı buluşlar tescillenerek, ses getiren çalışmaları haline dönüştü. Anıtkabir'in büyük rölyeflerinden doğu kanadı, İlhan Koman imzasını taşımaktadır. 1954 yılı Ankara Devlet Sergisi'nde ikinci olurken, bir sonraki yıl düzenlenen sergide birincilik ödülünü almıştır. 1969′da İsveç'te Sundsvall'de bir alan düzenlemesi için açılan yarışmada birincilik ödülü, 1970′te de Oerebro Belediye Sarayı önüne konulmak üzere yaptırılan heykel yarışmasında da birincilik ödüllerinden birini aldı.

Barış Karapaça

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.