Flaş Haber
Kapat

ETUS’TA YENİ HATLAR 1 EKİM’DE AÇILIYOR

Yolcuların daha rahat ulaşım yapmaları adına ETUS’un mevcut hatlarına 6 hat daha eklenerek toplamda 24 hat üzerinde sefer yapması, Edirne Belediye Meclisi’nde görüşüldü. Söz konusu madde, AK Partili Meclis Üyelerinin ret oyuna rağmen, oyçokluğuyla kabul edildi. Yeni hatlardaki seferler, 1 Ekim’de başlayacak.

ETUS’TA YENİ HATLAR 1 EKİM’DE AÇILIYOR

Yolcuların daha rahat ulaşım yapmaları adına ETUS’un mevcut hatlarına 6 hat daha eklenerek toplamda 24 hat üzerinde sefer yapması, Edirne Belediye Meclisi’nde görüşüldü. Söz konusu madde, AK Partili Meclis Üyelerinin ret oyuna rağmen, oyçokluğuyla kabul edildi. Yeni hatlardaki seferler, 1 Ekim’de başlayacak.

Emre SEDEF
Emre SEDEF
07 Eylül 2019 Cumartesi 09:04
ETUS’TA YENİ HATLAR 1 EKİM’DE AÇILIYOR

Edirne Belediye Meclisi’nin Eylül ayı olağan toplantısı, Edirne Belediye Başkanı Recep Gürkan başkanlığında gerçekleştirildi. Belediye Meclis Salonu’nda gerçekleştirilen toplantıda, 5’i gündem, 3’ü gündemdışı olmak üzere toplam 8 madde görüşülerek karara bağlandı. Gündemin 3’üncü maddesinde yer alan ve ETUS’un mevcut hatları dışında 6 hat üzerinde daha sefer yapmasını öngören madde, uzun görüşmeler sonucu oyçokluğuyla kabul edildi. Yeni hat üzerindeki seferlerin 1 Ekim’de başlayacağı ifade edildi.

Gündemdışı 3’üncü maddede ise yıllardır Edirne’nin gündeminde yer alan Kıymet Teyze Parkı konusundaki karar görüşüldü. Kıymet Teyze Parkı olarak bilinen yerin, Baro Binası yanında bulunan arsayla ‘trampa’ edilmesini içeren madde oybirliğiyle kabul edildi. Maddenin kabul edilmesinin ardından konuşan Başkan Gürkan, “Böylece yaklaşık 5 yıl aradan sonra Kıymet Teyze Parkı resmileşmiş oldu. Edirne’mize hayırlı, uğurlu olsun. Biz de karar kesinleştikten sonra derhal Edirne Belediyesi olarak bütün meclis üyelerimizle beraber Kıymet Teyze Parkı’nı gerçek anlamda bir çocuk oyun parkı haline getireceğiz.” dedi.

“234 MİNİBÜSÜN 226 TANESİ ETUS’TA FAALİYET GÖSTERİYOR”

Belediye Meclisi’nin 3’üncü gündem maddesinde Edirne Toplu Ulaşım Servisi’nin mevcut hatlarına ek olarak 6 hat üzerinde daha sefer yapabilmesini öngören madde görüşüldü. Söz konusu maddenin katip üye tarafından okunmasının ardından konuyla ilgili konuşan Başkan Recep Gürkan, “Oybirliğiyle aldığımız kararda; Edirne’deki toplu ulaşımda kullanılan 18 hattın ve toplu ulaşım sisteminin tümünün bir toplu taşıma hat optimizasyonu yaptırılması kararı almıştık. Meclisin verdiği bu görev, Ulaşım Hizmetleri Müdürlüğümüz tarafından yerine getirildi. Edirne’nin master ulaşım planını hazırlamış olan firma yaklaşık 5 ay süreyle sahada çalıştı, 7 bin kişiyle yüz yüze anket yapıldı. Sadece minibüs hatları değil tüm ulaşım hatlarıyla ilgili çok ciddi bir raporu, bir ulaşım master planı ortaya çıktı. Bu plan ortaya çıktıktan sonra 11 Nisan 2019 tarihli mecliste bu plan Ulaşım Komisyonuna, çalışılmak ve görüşülmek üzere havale edildi ve komisyon da katılanların oybirliğiyle bu master planın uygulanmaya geçilmesi konusunda karar aldı. Baktığımızda halihazırda şehirde 234 tane tahditli minibüs plakamız var. Bundan yıllar önce ETUS kurulmadan önce, Serhad Birlik, Karaağaç Birlik, Kıyık Birlik gibi birçok kooperatif vardı. ETUS’un kurulmasıyla bu kooperatifler kimi toplu, kimi ise hat sahipleri bireysel olarak ETUS çatısı altında birleşmeye başladılar. Geldiğimiz süreçte 234 minibüsün, 226 tanesinin bugün itibariyle ETUS’un bünyesinde yer aldığını görüyoruz. Geriye kalan 8 aracımız var. Onlar kamuoyunda tek araçlı ulaşım olarak bilinen ama bundan yıllar önce fiili varlığı sona ermiş olan bir başka ulaşım sisteminde çalışmaya devam eden araçlarımız. Bu 8 aracın 5 tanesinin çalıştığını, 3’ünün çalışmadığını görüyoruz.” şeklinde konuştu.

“UZMANLAR ÖNERDİ”

Konunun uzmanlarının mevcut hat sayısının 18’den, 24’e çıkarılmasını önerdiğini söyleyen Başkan Gürkan, “Devletin çıkardığı kanunla toplu ulaşımda kullanılacak araçların engelli erişimine uygun olma mecburiyeti geçtiğimiz 2 yıl önce kanunun uzatma süresi sona erdi. Biz Edirne’de bu konuda biraz daha elastiki davrandık. 31.12.2019 itibariyle ayakta yolcu taşımaya ve engelli erişimine uygun olmayan araçlarda bu tarihten itibariyle Edirne toplu ulaşımında hizmet veremeyecek. 1 Ocak 2020’den itibaren ETUS’ta görev alacak araçların engelli erişimine ve ayakta yolcu taşımaya uygun araçlar olması gerekecek.  Baktığımızda mevcut 21 No’lu taşıma kooperatifindeki araçların 31.12.2019 tarihi itibariyle hizmet verme süreleri de bu zorunluluktan dolayı sona ermiş olacak. Araçların 226 tanesini bünyesinde barındıran ETUS da yine 8 araca sahip olan farklı kooperatiflerimiz hali hazırda 18 farklı hatta şehrin toplu ulaşım hizmetini görmekteler. Ortalama günlük biniş sayımız 77 bin civarında. Bunun içerisinde 65 yaş ve üzeri ücretsiz binişler, şehit aileleri, gazilerin, engelli ve engellinin yakınının ücretsiz binişleri var. Bugün toplu ulaşım master planında hat optimizasyonu ile beraber uzmanların görüşlerine baktığımızda hali hazırda 18 hat sayısının 24’e çıkarılması önerisiyle karşımıza geldiklerini görüyoruz. Bu yeni hatların kabul edilmesi halinde, yeni hazırlanan güzergah haritalarından yeteri kadar bastırılarak şehrin çeşitli noktalarına asılacak, vatandaşlara dağıtılacak. Burada vatandaşlarımız hangi hat, hangi duraktan geçiyor renklerle görecekler.” dedi.

“ETUS’TAN ŞİKAYET ORANI HİÇBİR ZAMAN YÜZDE 9’U GEÇMEDİ”

Yaptırdıkları anketlerde ETUS’tan şikayet oranının hiçbir zaman yüzde 9’u geçmediğini belirten Başkan Gürkan, “ETUS kentin yaşayanlarını büyük çoğunluğunu doğrudan etkilediği için haliyle gündeme çokça geliyor.  Sürekli periyodik anketler yaptırıyoruz. Halk neleri beğeniyor, neleri beğenmiyor sürekli görüyoruz bunları. Bu raporları verebilirim. ETUS’tan bugüne kadar şikayet oranı hiçbir ankette yüzde 9’u geçmedi ama altyapıdan şikayet oranının yüzde 40’a çıktığını gördüm. ETUS’a da dediğimiz anlamda bir şikayet oranı olsa, altyapı gibi yüzde 40’a çıkması lazım. Ama hiçbir çalışmada yüzde 9’u geçmedi. Bu tedbir almamızı gerektirmiyor mu? Elbette ki hayır. En son genel kurullarına katıldığım konuşma da sosyal medyada var. Bugüne kadar işten çıkarılmasını istediğimiz, ceza verdiğimiz şoför sayıları var. Ama bir gerçeği kaçırmayalım. Bu şikayetçi olduğumuz şoför arkadaşlarımız birçoğu mal sahibi, bir kısmı çalışan. Biz Edirne’deki havuzdan seçiyoruz o arkadaşlarımızı ve orada görevlendiriyoruz. Şoförün kişisel problemleri tıpkı bizim gibi, vatandaşı ilgilendirmez. Orada kibar bir şekilde, kurallara uygun şekilde görevini yapmak zorunda. Bununla ilgili çok ceza verdiğimiz ve işten çıkardığımız var. Ama bu bitmeyecek. Bunu ne kadar azaltabiliriz, çalışmalar onun için. Keşke sıfırlansa, hepimizin isteği o.” şeklinde konuştu.

“AYNI ŞEYLERİ YAPIP FARKLI SONUÇLAR BEKLEMEK AKILLI İŞİ DEĞİL”

Türkiye’deki 51 belediyenin ulaşım hizmetinden çekilmiş durumda olduğunu söyleyen Başkan Gürkan, “Edirne’nin dezavantajı şu; Edirne’nin ulaşımda bir tek lastik tekerlekli araçlara mahkum kalması. 2006’lı yıllarda Edirne Belediyesi hem kendisi hem de özel şirketler vasıtasıyla halk otobüsünü denedi, olmadı. Einstein’in sözüne geleceğim, aynı şeyleri yapıp farklı sonuçlar beklemek akıllı işi değil. Bu yöntem denendi ve başarılı olmadı Edirne’de. Edirne’de hafif raylı sistem yapabilir miyiz? Yaparız. Gazimihal’den koyarız e5’in ortasına hattı yaparız. Bunun için de 2014 yılında Bursa’dan uzmanlar getirerek bunun üzerinde çalıştık. ‘Başkanım bu istediğiniz yapmak mümkün. Ancak işletmek mümkün değil’ dediler. Hafif raylı sistemde sistemin çalışabilmesi için günlük 350 bin biniş gerekiyor dediler. Biz de ise rakam 70 bin.” dedi.

“YENİ HATLAR GELİYOR”

Yeni hatlarla beraber ulaşımın daha rahat sağlanacağını belirten Başkan Gürkan, “ETUS diye bir derdimiz yok. ETUS bu şehirde yaşayan insanların, farklı farklı geçmişte kurduğu kooperatifin bir çatı altına toplanarak şehrin toplu ulaşımının yürütüldüğü bir sistem. Bugün ETUS’u dağıtabiliriz. Eskisi gibi her semtten mevcut kooperatifler devam etsin diyebiliriz. O zaman, Serhad Birlik, Yıldırım Birlik çok kötü denilecek. Sıfatları ya da isimleri çözmek, sorunu çözmez. Uzmanlarla sorun çözülmeli. Bakın yeni hatlar geliyor, bazı hatların yeri değişiyor. Burada en büyük sorun şuydu; Halkın bankalardan binip SGK durağında indikten sonra kartını okuttuğu anda indirim alacağını bilmiyordu. Şimdi bunu yapacağız, halka anlatacağız. Optimizasyon çalışması sürecinde firma Edirne’de 6716 kişiyle yüz yüze anket yapmış. Bu anket sonucunda ankete katılanların yüzde 74’ünün evden çıktığını tespit etmişler. Bu yüzde 74, yüzde 27,8’i ev ve işe gitmek amacıyla, yüzde 30,5’i ev ve okul, yüzde 31,2’si diğer yerlere gitmek amacıyla evden çıkıyorum, demiş. Bu yüzde 74’ün yüzde 31,4’ü toplu taşımayı kullanmış. Baktığımızda yaklaşık yüzde 32’lik bir oran toplu taşımayı kullanıyor Edirne’de. Nüfusumuzun aşağı yukarı 65 bini toplu taşımayı kullanmakta. Bu çalışmayla beraber 18 olan hat sayısı 24’e çıkarılmaya, bunlardan 17 güzergah revize, 7 güzergah iptal edilerek yeni güzergahlar ilave edilmiştir.” ifadelerini kullandı.

“KIYMET TEYZE PARKI RESMİLEŞMİŞ OLDU”

Gündemdışı 3’üncü maddede ise yıllardır Edirne’nin gündeminde yer alan ‘Kıymet Teyze Parkı’ konusundaki karar görüşüldü. Söz konusu maddede, Kıymet Teyze Parkı’ndaki alanın, Baro Binası arkasında yer alan belediyeye ait arsayla ‘trampa’ edilmesine karar verildi.
Söz konusu maddenin katip üye tarafından okunmasının ardından konuşan Başkan Gürkan,

“05.11.2018 tarihindeki Belediye Meclisi’nde bir karar almış ve bu karar gereği de kamuoyunda ‘Kıymet Teyze Parkı’ olarak bilinen yerle ilgili açılmış olan karşılıklı davaların sulh ile tasfiyesini kabul etmiştik. Buna bağlı olarak da meclisin verdiği yetkiyle bir protokol imzalanmıştı. Bu protokolden hareketle geçtiğimiz Belediye Meclisinde yine bir karar almıştık. Şimdi de Kıymet Teyze Parkı’nın tamamen ve park ve yeşil alana terfi, burada mülkiyet sahibi olan kişilerin 973,20 metrekare olan arsa mülkiyetlerinin; yine Baro’nun yanındaki 973,20 metrekare olan bir arsa ile trampa edilmesi ve Kıymet Teyze Parkı’nın yeşil alan ve park olarak sicilinden belediyemiz adına terk edilmesi hususu var burada.” dedi. Söz konusu maddenin oybirliğiyle kabul edilmesinin ardından konuşan Başkan Gürkan, “Böylece yaklaşık 5 yıl aradan sonra Kıymet Teyze Parkı resmileşmiş oldu. Edirne’mize hayırlı, uğurlu olsun. Biz de karar kesinleştikten sonra derhal Edirne Belediyesi olarak bütün meclis üyelerimizle beraber Kıymet Teyze Parkı’nı gerçek anlamda bir çocuk oyun parkı haline getireceğiz. Adını da Kıymet Teyze Parkı koyarak hizmete açacağız. Edirne’mizin çocuklarına armağan olsun.” ifadelerini kullandı.

Kerem Filiz

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.