Edirne’de uzun yıllardır otomobil galericiliği yapan Gökhan Saka, Türkiye genelinde gündemde olan eski araçların toplatılması ve değişim programına ilişkin değerlendirmelerde bulundu. Saka, geçmiş dönemde benzer uygulamaların piyasada ciddi dalgalanmalara yol açtığını belirterek, “Geçmişte eski araçların toplandığı süreçlerde hepimiz zarar ettik. Araçlar toplandığı zaman belli yaş sınırları ve sahiplik süreleri getirilmesi gerekiyor. Kısa sürede araç el değiştirse, fiyatlarda ani artış ve kaos yaşanır” dedi.
Saka, düzenlemenin özellikle eski model araçların piyasasını doğrudan etkileyebileceğini ifade ederek “Bütün eski araçların bir anda toplanması söz konusu olursa, fiyatlar hızlı bir şekilde yükselir. Bu durum sadece eski modelleri değil, orta ve üst segment araçları da etkiler. Türkiye genelinde böyle bir fırsatçılık yaratılmış olur.” şeklinde vurguladı.
Aynı zamanda araç sahipliği süresinin belirlenmesinin önemine değinen Saka, “Bizim beklentimiz, en az 5 yıllık araç sahipliği şartı getirilmesi. Eğer süre çok kısa olursa, örneğin 3 veya 5 ay gibi, bu durum fırsatçılığı tetikler ve piyasa dengelerini bozar. Araçların belli bir süreyle elde tutulması, düzenlemenin amacına uygun şekilde işlemesini sağlar” dedi.
Düzenlemenin meclisten geçme ihtimaline ilişkin de konuşan Saka, “Bence çıkma ihtimali yüzde 80-90 civarında. Tek umudumuz, araç sahiplik süresinin uzun tutulması. Eğer amaç araç sahiplerini korumak ve piyasa dengesini sağlamaksa, bu adım faydalı olur. Ama süre kısa tutulursa, piyasada yine fırsatçılık ve spekülasyon yaşanır” şeklinde konuştu.
Saka ayrıca, geçmişte benzer uygulamaların Türkiye genelinde araç fiyatlarını yükselttiğini hatırlattı: “Daha önceki dönemlerde, herkesin eski araçları toplamaya çalıştığı zaman, fiyatlar ciddi şekilde yükseldi. Şu anda fiyatlar düşmüş olsa da, aynı uygulama tekrar olursa eski model araçların fiyatları yeniden yükselecek. Bu durum hem araç sahiplerini hem de galericileri etkileyecek.”
Galerici Saka, son olarak piyasada istikrarın sağlanması ve fırsatçılığın önüne geçilmesi için yetkililerin sahiplik süresini uzun tutacak bir düzenleme yapmasını vurgulayarak, “Umarım Türkiye’de böyle bir kaos yaşanmaz. Araç sahipliği süresinin uzun tutulması, hem araç sahipleri hem de otomobil piyasası için faydalı olacaktır”talepte bulundu.
Mert Hamarat