Trakya Üniversitesi, Edirne Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı okullarda görev yapan öğretmenlere yönelik bilgilendirme eğitimlerine devam ediyor. Öğretmenlere, travma sonrası normalleşme sürecini hızlandıracak ve deprem mağduru öğrencilerin okula uyum süreçlerine destek olacak “Depremden Sonra Okula Dönüş: Okul Öncesi ve Sınıf Öğretmenlerine Yönelik Öneriler” konulu seminer verildi.
Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Zülfiye Gül Ercan moderatörlüğünde gerçekleşen seminere, Klinik Psikolog Gamze Akarca konuşmacı olarak katıldı. Seminerde, Kahramanmaraş merkezli depremleri yaşayan çocukların eğitim-öğretim hayatlarının sağlıklı şekilde devam etmesi için dikkat edilmesi gereken hususlar konuşuldu. Gelişimsel özellikleri nedeniyle çevrenin etkilerine karşı en hassas ve savunmasız olan okul öncesi ve ilkokul dönemindeki çocukların, doğal afetlerin olumsuz etkilerinden en fazla etkilenen grup olduğuna dikkat çekildi.
Çocukların ailelerinden sonra en fazla etkileşimde bulundukları kişilerin öğretmenleri olması sebebiyle deprem sonrası süreçte, depremden doğrudan ya da dolaylı olarak etkilenen çocuklar hakkında bilgi ve farkındalıklarının geliştirilmesinin önemine değinildi. Ayrıca öğretmenlerin sınıflarında bulunan çocuklar ile ilgili yapacakları gözlemlerin ve değerlendirmelerin, bu alanda çalışan uzmanlar için önemli veriler sağlayacağı ve çocuklar için uygun müdahale programlarının geliştirilmesine ve uygulanmasına katkı sağlayacağı belirtildi.
Klinik Psikolog Gamze Akarca seminerde, deprem gibi doğal afetlerin her çocukta farklı etkiler oluşturabileceğini ve güven ihtiyacı olan çocukların bunu ancak yetişkinlere bakarak anlayabileceğini belirterek, öğretmenlere bu konuda önemli sorumluluklar düştüğünü söyledi.
Bu süreçte çocuklarda güven duygusunu desteklemek ve güvenli alanlar oluşturmanın önemine değinen Gamze Akarca, “Çocukların güvenlik algılarının sarsıldığı bu dönemde kendilerini güvende hissedebilecekleri bir ortamın sağlanması ve onları destekleyebilecek kişilerin varlığını bilmesi gerekmektedir. Sınıfta rutinler oluşturmak, çocukların ihtiyaçlarına öncelik verilmesi, çocuklara seçenek sağlanması ve herhangi bir değişiklik yapılacaksa çocuğa önceden haber verilmesi bu süreçte oldukça önemli. Öğretmenlerin uygulayacağı psikososyal müdahalelerin yanı sıra okul içindeki diğer paydaşların da iş birliği içerisinde hareket ederek ve öğrencilerin travma sonrası eğitim hayatına etkili bir şekilde devam etmelerini sağlamaya çalışmaları gerekmektedir.” dedi.
Travma yaşayan çocuklarda derse ilgisizlik, hareketlilik ve durumla uyumlu olmayacak duygusal tepkiler yaşanabileceğini dile getiren Gamze Akarca, “Çocuğun eğitiminde ve iletişiminde dinlemeyi daha aktif hale getirmeliyiz. Çocuğun ne düşündüğünü, ne hissettiğini dile getirmesine yardımcı olun. Bu duyguyla ne yapmaya ihtiyacı olduğunu birlikte bulmaya çalışın.” ifadelerini kullandı.
Çocuklara depremi anlatırken veya açıklarken öncelikle çocuğun gelişimsel seviyesini dikkate almak gerektiğini belirten Klinik Psikolog Gamze Akarca “Genelden başlayarak benzer doğa olayları üzerinden depremin nasıl oluştuğu, benzer doğa olaylarında ne hissedebileceklerini örneklendirerek, nasıl güvende olacaklarına dair bilgiler verebilirsiniz.” şeklinde konuştu.
Gamze Akarca son olarak öğretmenlere sınıfta çocuklarla yapılabilecek aktiviteler konusunda bilgiler vererek, bedensel hareket içeren ve işbirliği gerektiren etkinlikler ile çocukların üzerinde kontrol sahibi olabileceği oyunlar ve özellikle ümit, cesaretlendirme, birliktelik hissiyatı içeren etkinliklerin önemli olduğunu söyledi.
Seminer, soru cevap kısmının ardından sona erdi.
Haber Merkezi